Žiadam zasielať HFI správy

Film o zápase za život

Bella (Bella. Kanada/USA, 2007)
Réžia: Alejandro Monteverde; produkcia: Eustace Wolfington. Hrajú: Eduardo Verástegui, Tammy Blanchard, Manny Perez, Ali Landry a ďalší.

Film Bella bol na Slovensku premietaný v Bratislave a Trnave v dňoch 22. a 23. mája, za účasti herca Eduarda Verásteguiho, ktorý na Slovensko prišiel na pozvanie europoslankyne Anny Záborskej. Film zatiaľ nebol na Slovensku zaradený do distribúcie, recenziu a pozornosť si však zaslúži.

Herec Eduardo Verástegui zažil vo svojom živote obrátenie. Aj keď sa vždy považoval za veriaceho katolíka, v istom momente svojho života si uvedomil, že žije povrchným životom a nastúpil na svoju osobnú púť každodenného rozhodovania sa pre Krista. Dnes by sa dal Eduardo označiť za moderného evanjelistu, ktorý nielen rozpráva o Bohu, ale aj svojím hereckým umením a filmami približuje divákom trvalé hodnoty. Takým je aj film Bella, Eduardov prvý film po jeho duchovnom obrátení a založení produkčnej spoločnosti s príznačným názvom Metanoia Films1.

Film je, ako inak, o premene, ktorú prežívajú hlavní hrdinovia José (Eduardo Verástegui) a Nina (Tammy Blanchard). José bol talentovaný futbalista, ktorému sa práve začala rozbiehať sľubná kariéra. Film sa na jeho osud pozerá retrospektívne a divák sa dozvedá, že jeho zmena na pokorného a hĺbavého človeka bola zapríčinená nešťastnou dopravnou nehodou, pri ktorej José zabil malé dievčatko. Táto udalosť poznačila jeho život do tej miery, že prestal hrať futbal a po návrate z väzenia sa utiahol pracovať v reštaurácii svojho brata ako šéfkuchár. Jeho kolegyňa, Nina, sa dostane do problémov. Prichádza o svoju prácu, čo však nie je jediný problém, ktorý ju ťaží. José ponúka Nine pomocnú ruku a tá sa mu zdôverí, že čaká nečakané dieťa.
Film dáva divákovi možnosť nahliadnuť do vnútra mladej osamelej ženy, ktorá spočiatku vidí jediné riešenie – potrat. V jej duši je prázdno, nemá oporu v svojej rodine, otcovi dieťaťa, ani priateľoch. V Josém však našla to, čo najviac potrebuje – priateľa, ktorému sa môže zdôveriť, pri ktorom nachádza pokoj, a ktorý jej ukazuje, že môžu byť aj iné riešenia ako potrat.
Autori filmu veľmi dobre vystihli hlavné príčiny, prečo ženy chodia na potrat. Sú nimi nedostatok opory vo svojom okolí, najmä u svojho partnera – otca dieťaťa, alebo v rodine či u priateľov. Niekedy môžu svoju rolu zohrať aj finančné problémy. Presne v takejto situácii sa nachádza aj Nina. Má však veľké šťastie, že stretla Josého, ktorý je ochotný pre Ninu a jej dieťa obetovať viac, ako možno aj sám na začiatku čakal. Vďaka Josému Nina zažíva skúsenosť s fungujúcou rodinou a kultúrou latinskoamerických imigrantov naplnenou veselosťou a silne ovplyvnenou katolicizmom. V tomto prostredí Nina nachádza vnútorný pokoj a ožíva v nej morálna predstavivosť, vďaka ktorej dostáva šancu aj správne riešenie jej problému.

Nina sa napokon rozhodne pre život svojho dieťaťa. Na diváka však v závere filmu čaká prekvapenie, vďaka ktorému sa príbeh nekončí stopercentným happy endom, ktorý by sme si azda viacerí želali. Ale aj o tom je život. V každom prípade film možno len odporučiť. Približuje dilemu potratu a možno pre niekoho aj ponúkne návod, ako túto dilemu pomôcť riešiť v reálnom živote. Okrem toho film zanecháva v človeku úžasný pocit, potrebu robiť dobré skutky a byť lepším človekom. Takúto skvelú príležitosť si netreba nechať ujsť.


1 Metanoia v preklade znamená zmena zmýšľania.

 

Článok bol publikovaný v Impulz 2/2009.