Povinné škôlky treba odmietnuť
- Podrobnosti
- Uverejnené: štvrtok, 15. máj 2025, 15:34
- Napísal: Patrik Daniška

Minister Drucker prišiel s návrhom zaviesť povinnú škôlku od troch rokov. Poznáme deti, ktoré vychovali výhradne platení odborníci a nie rodičia - deti z detských domovov. Na ich osude sa dá jasne pochopiť, prečo je základom práve rodina.
Spomínam si, ako sme viaceré pro-rodinné organizácie pred šiestimi rokmi protestovali proti zavedeniu povinnej škôlky od 5 rokov. Hovorili sme, že na základe zavádzanej logiky môže niekto prísť s návrhom na zavedenie povinnej škôlky už od troch rokov. Odbili nás, že len strašíme. Teraz je to tu, povinné škôlky dnes navrhuje minister Drucker. A na základe tejto logiky niekto môže prísť s návrhom povinných jaslí.
Argumenty proti povinnej škôlke boli vtedy aj dnes tie isté - je to neprimeraný zásah do práv rodičov. Deti nepatria štátu! Minister Drucker a vláda si musia uvedomiť, že právomoci štátu majú svoje limity. Nežijeme v komunizme, ani v inej totalite. Štát musí rešpektovať práva rodičov a nemôže si uzurpovať kompetencie, ktoré mu nepatria.
Ak existujú deti, ktorým by škôlka prospela a lepšie ich pripravila na školu, treba sa zamerať na tieto deti. Nie je primerané v demokratickej spoločnosti stanovovať povinnosti rodičom všetkých detí len preto, lebo to má pomôcť niektorým z nich. Aj u tých však treba preukázať, že daný zásah v podobe obmedzenia základných práv je proporčný a nevyhnutný pre dosiahnutie vyššieho dobra, ako napr. ochranu bezpečnosti, verejného poriadku, ochranu zdravia alebo ochranu práv a slobôd iných.
Deťom z nízko podnetného prostredia môžu pomôcť aj iné veci, ktoré budú menej zasahovať do slobôd občanov, ako napríklad asistencia a pomoc priamo v rodine zameraná na zlepšenie rodičovských zručností. Alebo lepšia dostupnosť a vybavenie škôlok v osadách, a osobný kontakt a dôvera medzi rodičmi a učiteľmi.
Naša ústava pozná koncept povinnej školskej dochádzky. Nepozná však koncept povinnej predškolskej dochádzky, ktorá má dieťa pripraviť na povinnú školskú dochádzku. Povinné vzdelanie má svoj zmysel. Ale pripraviť dieťa na školu dokáže úplne v pohode bežná, normálna rodina. Kvôli subnorme nemožno nastavovať systém tak, že bude obmedzeniami základných práv postihnutá celá populácia, aj tá, ktorá to nepotrebuje. Takto sa zákony nemôžu písať.
Spomínam si, ako sme viaceré pro-rodinné organizácie pred šiestimi rokmi protestovali proti zavedeniu povinnej škôlky od 5 rokov. Hovorili sme, že na základe zavádzanej logiky môže niekto prísť s návrhom na zavedenie povinnej škôlky už od troch rokov. Odbili nás, že len strašíme. Teraz je to tu, povinné škôlky dnes navrhuje minister Drucker. A na základe tejto logiky niekto môže prísť s návrhom povinných jaslí.
Argumenty proti povinnej škôlke boli vtedy aj dnes tie isté - je to neprimeraný zásah do práv rodičov. Deti nepatria štátu! Minister Drucker a vláda si musia uvedomiť, že právomoci štátu majú svoje limity. Nežijeme v komunizme, ani v inej totalite. Štát musí rešpektovať práva rodičov a nemôže si uzurpovať kompetencie, ktoré mu nepatria.
Ak existujú deti, ktorým by škôlka prospela a lepšie ich pripravila na školu, treba sa zamerať na tieto deti. Nie je primerané v demokratickej spoločnosti stanovovať povinnosti rodičom všetkých detí len preto, lebo to má pomôcť niektorým z nich. Aj u tých však treba preukázať, že daný zásah v podobe obmedzenia základných práv je proporčný a nevyhnutný pre dosiahnutie vyššieho dobra, ako napr. ochranu bezpečnosti, verejného poriadku, ochranu zdravia alebo ochranu práv a slobôd iných.
Deťom z nízko podnetného prostredia môžu pomôcť aj iné veci, ktoré budú menej zasahovať do slobôd občanov, ako napríklad asistencia a pomoc priamo v rodine zameraná na zlepšenie rodičovských zručností. Alebo lepšia dostupnosť a vybavenie škôlok v osadách, a osobný kontakt a dôvera medzi rodičmi a učiteľmi.
Naša ústava pozná koncept povinnej školskej dochádzky. Nepozná však koncept povinnej predškolskej dochádzky, ktorá má dieťa pripraviť na povinnú školskú dochádzku. Povinné vzdelanie má svoj zmysel. Ale pripraviť dieťa na školu dokáže úplne v pohode bežná, normálna rodina. Kvôli subnorme nemožno nastavovať systém tak, že bude obmedzeniami základných práv postihnutá celá populácia, aj tá, ktorá to nepotrebuje. Takto sa zákony nemôžu písať.